Cât de bună e apa noastră, cea de toate zilele?
March 21, 2017
Share On Facebook
Share On Twitter
Share On Google Plus
Share On Linkedin
Share On Pinterest
Share On Reddit

Despre unul dintre elementele vitale din viața noastră poate știm mult mai puțin decât ar trebui. Poate că importanța faptului că apa există în viața noastră “la discreție” și din surse multiple, cel puțin în mediul urban, ne alungă întrebările legate de calitatea acesteia.

Apa e menită să ne satisfacă setea, să curețe și hidrateze organismul, să folosească pentru igienă și în gospodărie. Dar ce se întâmplă atunci când apa nu corespunde standardelor de calitate, și care ar trebui să fie acestea?

Pentru lămuriri, Nela Dumea, profesoară chimie la Palatul Copiilor Bacău a început o campanie de conștientizare a calității apei. Campania este parte a proiectului P.R.A.C.T.I.C- curios și motivat, finanțat prin Fondul Științescu Bacău.

Apa, cea mai răspândită substanță de pe Terra este afectată de explozia demografică, expansiunea industrială, lipsa unor prevederi legale și ingnoranța populației. Nitriții și nitrații din apă indică un grad de poluare al acesteia, iar conform unor statistici din 2015, peste jumătate din populația țării este vulnerabilă la poluarea cu nitrați.

Consumul constant al unei ape bogate în nitrați poate dăuna capacității celulelor de a transporta oxigenul prin sânge și poate produce Methemoglobinemie, sau popular- “sindromul copilului albastru”. Acest sindrom este extrem de periculos, mai ales în cazul copiilor și bebelușilor.

Ce  înseamnă o apă contaminată? Din punct de vedere legal, limita de nitrați admisă pentru apa potabilă este de 50 mg/L, în timp ce doctorii consideră că o limită acceptabilă este de 10 mg/L.

Proiectul P.R.A.C.T.I.C- curios și motivat testează apa din județul Bacău, din diverse surse accesibile publicului (izvoare, fântâni, pompe) iar la final își propune să livreze o hartă care să arate exact sursele de calitate și cele care ar trebui să atragă semnale de alarmă. În acest proces sunt implicați elevi, care recoltează probe, testează apa și învață să respecte resursele naturale, să se implice în procese ecologice și în campanii de conștientizare privind calitatea vieții. Este o metodă de educație non-formală care va aduce o schimbare și va avea un impact la nivelul comunității.